Uponor clean 1 ongelma

fraatti

Hyperaktiivi
Putsari laskee panosten määrän ja siitä päättelee kemikaalin loppumisen. Tarkkahan tuo menetelmä ei ole.

Ei se kyllä noin voi toimia koska edellisen täytön jälkeen renkkaaminen alkoi muutaman viikon jälkeen siitä kun nestettä oli lisätty. Ja värkille ei ilmoiteta mitenkään sitä että nestettä on lisätty vaan se tunnistaa sen itse.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Rassasin laitteen tänään kuntoon. Laitan rapsan myöhemmin toimintaperiaatteesta.

Mullakin on siellä putkessa reikä ja se kuuluukin olla siellä...
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tässä tuon värkin toimintaperiaate:
Y45hH8Z.png


Tuolla pohjalla on kirkas kuula joka toimii takaiskuna. Laitan muutaman kuvan vielä hetken päästä.
 
Viimeksi muokattu:

Harwey2

Jäsen
Hieno piirustus. Mun putsarissa reikä on putkessa josta neste tulee ulos säiliöstä.
Kun laittaa testijakson päälle(vihreää nappulaa painetaan 5sek.) Niin näkee kun pumppaa kemikaalia ulospäin niin osa kemikaaleista tulee pienestä reiästä.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Hieno piirustus. Mun putsarissa reikä on putkessa josta neste tulee ulos säiliöstä.
Kun laittaa testijakson päälle(vihreää nappulaa painetaan 5sek.) Niin näkee kun pumppaa kemikaalia ulospäin niin osa kemikaaleista tulee pienestä reiästä.

Juu, näin se oli, piirsin sen väärinpäin vahingossa. Korjasin sen piirrustukseen.

Tosiaan mämmi oli sakkaantunut tuonne astian pohjalle. Sakkaa oli noin 5cm pohjalla. Samoin tuo laitteen pohjalla oleva mötikkä oli muurautunut siitä täyteen.
bWQETy0.png


Tuo tahna näyttää liukenevan veteen mutta varsin hitaasti. Yritin putsata tuon niin että laitoin astian pohjalle vettä sekä huuhtelemalla keltaisin paineilmaletkun kautta tuota. Kuitenkin jatkuvasti uutta töhnää ilmestyi jostain kun astiaa ravisteli. Ajattelin sitten että purkaan tuon että varmasti joka paikka on puhdas. Purkamalla keltaisen letkun liitokses tuon koko värkin saa nostettua säiliön pohjalta pois. Kuten kuvastakin näkee että vaikka huuhtelin tuota vaikka kuinka pitkään niin kaikki muhju ei lähtenyt pois.

h2esYKY.png


Otin sitten vielä tuosta murkulasta toisen liittimen irti jotta näin mitä tuolla on sisässä. Tuosta paistoi valo läpi sekä tuo helisi. Päättelin että pohjalla on läpinäkyvä kuula joka toimii takaiskuna. Eli kun keltaisesta letkusta tulee painetta niin kuula tukkii tuolta reitin ja murkulaan sekä putkiin kertynyt neste pumppautuu pois. Neste menee sitten itsekseen tuon kuulan kautta tuonne murkulaan kun paineilma katkeaa.

Ja tietysti kun paikat kertyvät tuota sakkaa täyteen niin sitten loppuu myös toiminta. Nyt laite on pelannut paripäivää ilman ongelmia. Halpa korjaus ja kustannut 0€. Saattaapi olla että tuo säiliö olisi hyvä huuhdella ja puhdistaa kerran parissa kolmessa vuodessa. Samoin ruiskuttaa tuon keltaisen letkun kautta vettä joka huhtelisi sitten tuota murkulaa sisäpuolelta.

hVf6LtH.png
 

fraatti

Hyperaktiivi
Odotinkin että koska joku kysyy että miksi se on olemassa koska en itsekään ollut varma. ;) Monen montaa merkitystä reijälle mietin eikä mikään teoria tuntunut järkevälle mutta nyt mieleeni tuli sellainen vaihtoehto tätä kirjoittaessa että epäilen että sen tarkoitus on se että se estää ettei tuo ala toimimaan kuten lappo? Ts. estää sen ettei tuohon synny sellaista imua että tuo valuttelee koko säiliöllisen nestettä yhdellä kertaa... Jos jollekin tulee parempi idea mieleen niin voi kertoa...

Lappo eli imujuoksutin eli sifoni on polvelle taivutettu putki, tai taipuisa letku nesteen juoksuttamiseksi astiasta toiseen edellisen reunan yli. Toiminnan edellytys on, että nestepinta astiassa, josta nestettä juoksutetaan, on ylempänä kuin lapon vapaa alapää tai nestepinta toisessa astiassa. Lappo on ensin täytettävä nesteellä esimerkiksi imemällä. Kaksipolvinen lappo alkaa toimia itsestään, kun sen toisen polven nestepatsaan päiden välille saadaan aikaan paine-ero.[1] Lappoa käytetään muun muassa akvaarion tai suuren nesteämpärin tyhjentämiseen, esimerkiksi tehdessä kotiviiniä tai kiljua.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lappo

jmQmxZ2.png
 

fraatti

Hyperaktiivi
Selvisikö miten tietää kemikaalin loppumisen?

Oma arvaus on sellainen että kompura/paineilmapuoli joka käyttää kaikkia toimintoja sisältää myös painetunnistimen. Kun kompura pumppaa paineilmaa tuonne solenoidien läpi ja säöiliön/putkien nesteettömyyden takia ilma pääsee virtaamaan esteettömästi putkien läpi niin paineilmapuolelle ei synny painetta samalla tavalla kuin jos putkissa on jäykkää nestettä. Painetunnistin huomaa tuon ja antaa ilmoituksen että neste on loppu.

Itse laitteen ohjausboksista ei mene itse prosessisäiliöihin mitään muuta kuin paineilmaletkuja millä kaikkea käytetään eli pumpataan kaikki möhnät paikasta A paikkaan B. Siihen kait myös laitteen toimintavarmuus ja vähäinen sähkönkulutus perustuu. Mutta mites se paineilmalla sen tortun siirtää? ;)
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Ilma-nostopumppaus tai mammut pumppaus on se periaate millä tuo värkki siirtää kaikkea nestettä tuolla.

Principle
The only energy required is provided by compressed air.[citation needed] This air is usually compressed by a compressor or a blower. The air is injected in the lower part of a pipe that transports a liquid. By buoyancy the air, which has a lower density than the liquid, rises quickly. By fluid pressure, the liquid is taken in the ascendant air flow and moves in the same direction as the air. The calculation of the volume flow of the liquid is possible thanks to the physics of two-phase flow.
https://en.wikipedia.org/wiki/Airlift_pump
XbK808d.png


Tuossa pumpataan 30 kertainen tilavuus vettä ilmaan nähden.
 

AkiK

Jäsen
Jeesiä tarvitaan. Eli mulla tulee virhekoodi E032. Olen puhaltanut paineilmaa kaikkiin muihin letkuihin paitsi ruskean väriseen kun siinä sanottiin, että pitäisi tehdä toisesta päästä. Kaikki näyttäisi testaamalla toimivan muttei enää laitteen omalla testijaksolla. Onko puhdistamon kompura rikki?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Jeesiä tarvitaan. Eli mulla tulee virhekoodi E032. Olen puhaltanut paineilmaa kaikkiin muihin letkuihin paitsi ruskean väriseen kun siinä sanottiin, että pitäisi tehdä toisesta päästä. Kaikki näyttäisi testaamalla toimivan muttei enää laitteen omalla testijaksolla. Onko puhdistamon kompura rikki?

Ilmoitus
YefNIsH.jpg


Tässä rakenne:
"5. Tyhjennysyksikkö
Toisen laskeutuksvaiheen jälkeen puhdistettu vesi pumpataan pois puhdistamosta. Tyhjennysyksikön ilmaletku on väriltään punainen."

Hd9jE8D.jpg


Oletan että tiedät että vesi pääsee virtaamaan säiliöstä pois esteettä? Eli jos poistoyhteeseen laskee vettä se myös poistuu esteettä? Eli vettä tuonne alimman kuvan yhteeseen nro 7.

Jos ilmaus toimii(kuplii säiliössä) niin sitten kompura on ehjä. Laite käyttää samaa kompuraa kaikkiin toimintoihin. Virheilmoituksen mukaan luulen että kyse on punaisen letkun takaa tapahtuvasta toimannasta. Jos puhallat paineilmaa punaiseen putkeen tai testijakson on käynnissä niin nostaako laite vettä säiliöstä? Jos ei niin sitten tuossa punaisella ympyröidyssä osassa on tukos. Ohjeen mukaan voi huuhdella vedellä yläkautta(alin kuva yhde 4). Jos punaisesta putkesta ei tule paineilmaa testijaksolla niin tällöin ohjauskeskuksessa tai esim paineilmaa ohjaavassa solenoidissa on jotain mätää. Solenoidille tulevan sähkön voi mitata yleismittarilla ja siitä taitaa myös kuulua naksahdus. Tällöin tietää että sähkö kulkee kuten pitää. Jos ilmaa ei tule niin sitten vika on solenoidissa tai kompurassa mutta jos tulee kuitenkin muissa vaiheissa niin sitten vika tuskin on kompurassakaan.

Itseasiassa mulla purkuvedet menee "kivipesään" joka on tehty kapillaarisorasta. Tämä koko komeus on maanalla. Olen miettinytkin että mahtaako tuolta putkesta tulla pelkkää vettä vai myös jotain muuta mikä voi tukkia aikaa myöden purkupaikan. Mulla on tuossa perässä joku tarkistuskaivo mutta olen ollut sen verran laiska etten ole jaksanut tutkia mitä tuolta tulee ulos. Onko muilla havaintoa?

Tuossa on mainittu huuhtelutavat...
F9LrLqf.jpg


Mulla ei ollut kuvaa kännykässä tuolta pömpelin sisästä niin en voinut laittaa siitä kuvaa mutta tästä selviää myös nuo yhteet.
Sv3shGa.jpg


Ruskeaan paineilmaletkuun ei voi puhaltaa siksi ilmaa varmaan tai putki pitää huuhdella vastakarvaan ettei shaisset siirry tuosta ekasta pytystä tuohon toiseen vaan mieluummin toisinpäin. Luulisin että tästä on kyse.
 

Aki

Aktiivinen jäsen
Kyllä tuo purku kivipesään on kyllä ensin tarkastettava, ajan myötä sinne putsarista menee muutakin kuin vettä. Tarkastuskaivo on kyllä paras olla jos on pakko purkaa kivipesään.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Kyllä tuo purku kivipesään on kyllä ensin tarkastettava, ajan myötä sinne putsarista menee muutakin kuin vettä. Tarkastuskaivo on kyllä paras olla jos on pakko purkaa kivipesään.

Siitä tuo mieleen tulikin kun huomasin että tarkistuskaivossa pinta oli joskus noussut syystä tai toisesta. Tämä oli jättänyt jäljet tuonne seinämille.
Mulla kivipesä taitaa koostua noin kuutiosta 8/16mm kapillaaria ja tuosta ohuen maakerroksen jälkeen lähtee vielä pieni pätkä ojaa. Talo on kalliolla niin kovin syvään tuossa ei tarvi kaivaa ja jo nyt ollaan kalliossa kiinni... Mulla sinne saman kivipesän tietämille menee myös melko suuren katon sadevesistä puolet. Luulisin että tämä huuhtoo myös hiukan tuota mestaa ja muutenkin lantraa sitä mitä tuolta nyt sitten sattuu pihalle tulemaan.

Kaikissa on varmaan omat huonot puolensa. Parilla tutulla on jotkut putsarit jäätyneet kun purkuputki on ollut avoin. Toisella jääty vielä koko pönttö, toisella vain purkuputki.

Näyttäisi että panoksen koko on 170l ja se lurahtaa pytystä ulos 13min aikana. Tuleeko tuosta sitten 13l/min eli jotakuinkin saman verran mitä suihkusta tulee vettä normaalisti. Vesiletkustahan voi laskea saaviin vettä ja katsoa paljonko sieltä tulee minuutissa. Lurauttaa sitten letkusta vettä tuonne ja tuon kentän pitäisi imeä vettä vähintään tuon 13l/min.

INnL3P0.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Harwey2

Jäsen
Ei ole tullut kuntoon. Ei ilmoita mitään vikakoodeja. Ei vaan kuluta yhtään saostuskemikaalia.
Voisko kompressorin kalvo olla rikki?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Ei ole tullut kuntoon. Ei ilmoita mitään vikakoodeja. Ei vaan kuluta yhtään saostuskemikaalia.
Voisko kompressorin kalvo olla rikki?

Puritko ja pesit tuon osan minkä olin tuossa jo aikaisemmin esitellyt? Kompressorin kunnon näkee varmasti testijaksolla koska se käyttää samaa kompuraa joka toimintoon.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Joo. Purin ja pesin.

Ja sait puhtaaksi ja kuulan liikumaan hyvin? Tuo oli muistaakseni hankala puhdistettava. Eihän siellä ole paineilmavuotoja missään?
Jos et saa sitä itse kuntoon niin kysyisin vinkkiä valmisjalta. Jotenkin se on kuitenkin korjattavissa ja kerrohan toki ratkaisu kun sen keksit..
 

Ryystäjä

Aktiivinen jäsen
Kerrotaanpa oma ongelma ja ratkaisu siihen jos siitä olisi jotain apua. Viime syksynä huomasin että kemikaalin kulutus oli liian vähäistä.

Laitteena on clean 1:n edeltäjä Uponor 7 joka on nyt 12 vuotta vanha.

Talven jälkeen kemikaalin kulutus oli edelleen vähäistä ja yritin säädellä kemikaalin annostusmäärää mutta joka kerralla kemikaalia tuli noin puolet normaalista annoksesta. Lopulta kävi niin että panoslaskuri ei edennyt. Muutoin puhdistamo toimi normaalisti.

Soitin huoltoon ja siellä kaveri osasi heti sanoa että todennäköisesti vikana on 3 paineanturia jotka kestävät noin 8-10v ja tämän jälkeen ne pitää vaihtaa.

Varasin heiltä käynnin ja korjaaja kävi työpäivän aikana ja postilaatikossa oli huoltolappunen. Anturit oli vaihdettu ja kemikaalin kulutus taas normaalilla tasolla. Myös laskuri muodosti taas panoksia ja lukema eteni.

Lasku tuli ja se oli hurja. 700 euroa. Tiedän vielä varmasti että huoltomies oli pihassa alle tunnin. Osissa varmasti kate todella korkea ja tulihan korjaaja noin tunnin ajomatkan päästä. Kyseisellä firmalla tuntuu olevan monopoli näiden laitteiden huollossa etelä-Suomessa. Sinällään ei harmita ettei tullut etukäteen kysyttyä hintaa kun olisin varmaan joka tapauksessa antanut heidän korjata sen.

Onkohan noita osia itse saatavilla mistään? Luulen että ei ole vaan haluavat että ei kansalaiset itse lähde korjailemaan laitteita.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Kerrotaanpa oma ongelma ja ratkaisu siihen jos siitä olisi jotain apua. Viime syksynä huomasin että kemikaalin kulutus oli liian vähäistä.

Laitteena on clean 1:n edeltäjä Uponor 7 joka on nyt 12 vuotta vanha.

Talven jälkeen kemikaalin kulutus oli edelleen vähäistä ja yritin säädellä kemikaalin annostusmäärää mutta joka kerralla kemikaalia tuli noin puolet normaalista annoksesta. Lopulta kävi niin että panoslaskuri ei edennyt. Muutoin puhdistamo toimi normaalisti.

Soitin huoltoon ja siellä kaveri osasi heti sanoa että todennäköisesti vikana on 3 paineanturia jotka kestävät noin 8-10v ja tämän jälkeen ne pitää vaihtaa.

Varasin heiltä käynnin ja korjaaja kävi työpäivän aikana ja postilaatikossa oli huoltolappunen. Anturit oli vaihdettu ja kemikaalin kulutus taas normaalilla tasolla. Myös laskuri muodosti taas panoksia ja lukema eteni.

Lasku tuli ja se oli hurja. 700 euroa. Tiedän vielä varmasti että huoltomies oli pihassa alle tunnin. Osissa varmasti kate todella korkea ja tulihan korjaaja noin tunnin ajomatkan päästä. Kyseisellä firmalla tuntuu olevan monopoli näiden laitteiden huollossa etelä-Suomessa. Sinällään ei harmita ettei tullut etukäteen kysyttyä hintaa kun olisin varmaan joka tapauksessa antanut heidän korjata sen.

Onkohan noita osia itse saatavilla mistään? Luulen että ei ole vaan haluavat että ei kansalaiset itse lähde korjailemaan laitteita.

Täh, johan on hinta hatusta vedetty. Pöyhin kyllä tuon laitteen sisuksen läpi itse ja katson mitä se on syönyt. Tosin en tiedä olenkin niin kiinnostunut että jaksaisin tehdä tuota enää nyt kylmillä ilmoilla. Jos kattoisi sitten keväämmällä...

Sinällään kun veikkasin että tuolla on paine-anturi niin näytän osuneeni arvauksessa oikeaan.

Täällä kun ihmisiä käy kuitenkin vikoja, korjauksia yms lueskelemassa/kyselemässä niin olisi hyvä jos viitsisi sen verran sitten omasta jutustaan kertoa että millä homma tuli kuntoon. Helpottaa sitten seuraavaa joka painii saman ongelman kanssa...

Muistatko mikä firma oli?
 

Ryystäjä

Aktiivinen jäsen
Täh, johan on hinta hatusta vedetty. Pöyhin kyllä tuon laitteen sisuksen läpi itse ja katson mitä se on syönyt. Tosin en tiedä olenkin niin kiinnostunut että jaksaisin tehdä tuota enää nyt kylmillä ilmoilla. Jos kattoisi sitten keväämmällä...

Sinällään kun veikkasin että tuolla on paine-anturi niin näytän osuneeni arvauksessa oikeaan.

Täällä kun ihmisiä käy kuitenkin vikoja, korjauksia yms lueskelemassa/kyselemässä niin olisi hyvä jos viitsisi sen verran sitten omasta jutustaan kertoa että millä homma tuli kuntoon. Helpottaa sitten seuraavaa joka painii saman ongelman kanssa...

Muistatko mikä firma oli?
Eerola-yhtiöt
 

Harwey2

Jäsen
Huomasin ettei omassa clean1 putsarissa panoslukumäärä lisäänny.
Ei ilmoita häiriötä.
Pystyykö kompressorin kalvon vaihtamaan itse ja mistä niitä voi tilata?
 

Ryystäjä

Aktiivinen jäsen
Huomasin ettei omassa clean1 putsarissa panoslukumäärä lisäänny.
Ei ilmoita häiriötä.
Pystyykö kompressorin kalvon vaihtamaan itse ja mistä niitä voi tilata?

En tiedä asiasta mutta mutuna heitän että voi olla etteivät halua tee se itse miesten korjaavan ja osien saatavuus yksityishenkilönä voi olla hankalaa. Jos löydät firman joka myy osia niin jaatko tiedon tännekin. Kiitos.

Mutta ennen kuin metsästät kalvon niin lue muutama viesti taaksepäin. Mulla oli sama ongelma ja vika oli kolmessa paineanturissa. Jos laite on 7-12v vanha niin voi olla syyllinen siinä.
 

Harwey2

Jäsen
Ok. Meillä 6v vanha clean 1.
Todennäköisesti kysyn merkkihuollosta vinkkejä ensin.
Aikaisemmin neuvoivat tukosten selvittelyssä.
 

Harwey2

Jäsen
Ongelma selvisi. Ohjainlaitteen pohjasta oli irronnut musta paineletku.
Samalla vaihdettiin kompuraan uudet kalvot ja uudet paineletkujen liittimet ohjainlaitteen laatikon pohjaan.
Eniten aikaa kului ohjainlaitteen laatikon pleksin kiinnitysruuveissa.
 
Viimeksi muokattu:

Harwey2

Jäsen
Uponorin huollon numeroon soitin ja Eerolayhtiöiden auto tuli pihaan.
Lasku tulee joskus postissa.
3 tuntia teki töitä. Eniten aikaa meni tosiaan pleksin kiinnityspulttien vastamuttereiden korjaamiseen.
 

Hempuli

Töllintunaaja
Vihdoinkin tuli pestyä kemikaalisäiliö @fraatti esimerkin mukaan. Helpompi juttu kuin aavistin. Vein kompuran ja pienen painepesurin pelipaikalle.Säiliön pohjalla oli 2 cm sakkautunutta kemikaalia, mikä lähti pienellä paineella pois. Putket, pumpun ja keltaisen letkun puhalsin puhtaaksi. Prosessisäiliöstä pesin kaikki sakat pesurilla säiliön pohjalle. Katsotaan, tukkeutuuko mikään, kun sinne putosi aika kovia klönttejä.

Prosessi ei ollut saanut kemikaalia puoleen vuoteen. Fosforin puhdistus ei labratulosten perusteella toiminut. Pitäisi olla yli 70%, mutta ilman kemikaalia pääsi vain reiluun 60%.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vihdoinkin tuli pestyä kemikaalisäiliö @fraatti esimerkin mukaan. Helpompi juttu kuin aavistin. Vein kompuran ja pienen painepesurin pelipaikalle.Säiliön pohjalla oli 2 cm sakkautunutta kemikaalia, mikä lähti pienellä paineella pois. Putket, pumpun ja keltaisen letkun puhalsin puhtaaksi. Prosessisäiliöstä pesin kaikki sakat pesurilla säiliön pohjalle. Katsotaan, tukkeutuuko mikään, kun sinne putosi aika kovia klönttejä.

Prosessi ei ollut saanut kemikaalia puoleen vuoteen. Fosforin puhdistus ei labratulosten perusteella toiminut. Pitäisi olla yli 70%, mutta ilman kemikaalia pääsi vain reiluun 60%.

Omien kokemusten mukaan tuo säiliön puhdistaminen pitäisi olla jossain huolto tms ohjeissa tehtävänä vaikka 4v välein. Täysi huoltamattomuus/puhdistamattomuus johtaa siihen että laite ei toimi enää kuten pitää.
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Oma Uponor Clean pienpuhdistamo ollut toiminnassa nyt viime syksystä lähtien, vajaat 8 kuukautta lienee mittarissa. Tänään aamulla oli sit taulussa ekan kerran hälytys tavanomaisen "ok:n" sijasta. En aamulla kiinnittänyt asiaan sen enempää huomiota vaan oletin että rupeaa olemaan tyhjennyksen aika ja soitinkin päivällä ja tilasin loka-auton.

Iltapäivällä katsoin sit tilannetta sen verran tarkemmin että totesin et eihän se aktiivinen hälytys ollutkaan lietteen tyhjennyksen merkkivaloa vaan kyseessä oli hälytys korkeasta vedenpinnasta. Kävin puhdistamolla tilannetta katsomassa ja totesin että taulussa oli vikakoodi E031 joka tarkoittaa joko "sisäänpumppausmoduulin tukos" tai "runsas vedenkäyttö". Vedenkäyttö ollut normaali, vuotoja ei näy talon suunnalta näy joten kyseessä lienee tukos sisäänpumppausmoduulissa. Saostussäiliössä taso olikin aika korkealla.

Ohjekirjassa neuvottiin avaamaan tukosta joko paineilmalla tai vesiletkulla ja ilmeisesti sininen letku on se joka menee tuolle täyttöyksikölle. Mutta mitä kautta tuohon letkuun pääsee käsiksi? Ruuvataanko pleksi auki näyttöyksikön päältä ja sako tuon näyttöyksikön nostettua pois paikaltaan vai miten tuossa kuuluu toimia?

Ilmeisesti otan joka tapauksessa nyt lietteen tyhjennyksen mutta oletan ettei se ol tuossa se varsinainen ongelma vaan jokin muu tukos tuolla.

Onko hyviä neuvoja eväiksi taipaleelle?
 

Hempuli

Töllintunaaja
Ohjausyksikkö ja kemikaaliastia nousee pois nostamalla. Kemikaali ensin. Ohjausyksiköstä pitää irrottaa sähkö ja ilmanvaihtoputki, jotka klipsuilla varmistettu. Tukoksesta pitää tutkailla manuaalia...
 

fraatti

Hyperaktiivi
Onko hyviä neuvoja eväiksi taipaleelle?

Tuolla joku muu rassasi ja siellä taisi olla neuvojakin.
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Täytyy huomenna yrittää, kiitoksia neuvoista!

Onkohan tuossa käytännön eroa aukaiseeko tukosta paineilmalla vai vedellä? Paineilmaletkun saan helposti tuonne vedettyä, veden suhteen niin pitäisi hankkia sopiva letku ensin.
 

Hempuli

Töllintunaaja
Eipä auttanut kemikaalivalon syttymiseen joka toisella panoksella säiliön ja pumpun pesu. Ei oikein syöttänyt kemikaalia, paitsi kun pumpulle puhalsi hiljaa kompuralla. Kutsuin huollon, joka kävi tänään. Mukava ja asiallinen huoltomies. Kemikaalipuolen paineanturi laski läpi.

Lisäksi hän havaitsi testauksessa, ettei aloitusanturi reagoinut kunnolla. Uusiksi meni kontrolliyksiköstä pari hapettunutta liukuyhdettä ja joku kela. Myös kompuran kalvot päätettiin vaihtaa samalla, kun ikää puhdistamolla on 11 vuotta, uusille on kuulemma 4v vaihtoväli. Panoslukema on nyt 5828.

Kuulin, jotta Uponorit sietävät pikkuvikoja eikä ilmoittele niistä, mutta vasta kun tulee isovika, niin saa vaihdella ajan hampaan syömiä osia. Kontrolliyksikön ruuveja on syytä avata ja voidella silloin tällöin, kun tuppaavat ruostumaan ja sitten on vaikeata. Minua varoiteltiin myös muurahaisista, jotka kontrolliyksikön ilmaputken kautta saattaa eksyä piirikortille. Nähtävästi pitää suolata puhdistamon ulkoreunat.

Sanoi myös alumiinikloridista, jotta joskus kauppiaat ovat tarjonneet sijalle halvempaa rautapohjaista kemikaalia, mikä reagoi alumiinikloridin kanssa tehden kovaa sementtiä ja sitten on pulma.

Kyselin prosessipuolen yläosan pesusta, kun olin sitä suihkutellut. On kuulemma ok ja hyvä tehdä silloin tällöin, kunhan ei päästä vettä kontrolliyksikköön. Toki siinä voi käydä jotakin, mutta todettiin, että karstan kerääminenkin saattaa aiheuttaa myös pulman.

Korona on vaikuttanut osien saantiin ja tässä mallissa ne ovat ihan speciaaleja.
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Omalta osalta ongelma poistui ainakin toistaiseksi kun loka auto kävi imaisemassa säiliön tyhjäksi ja sen jälkeen puhalsin vielä paineilmalla tuon kyseisen piirin läpi. Aika sakeeta ”sitä itseään” oli kyllä säiliön pohjalla ja aika tuhti kerroskin. Tiedä sit voiko se myötävaikuttaa siihen että tuli tuo hälytys korkeasta veden tasosta?

Itse olin kuvitellut et tuo olisi hälyttänyt ”loka autoa” siinä vaiheessa kun säiliöä rupeaa täyttymään mutta varsinaista tietoa sen suhteen ei kyllä ole.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Eipä auttanut kemikaalivalon syttymiseen joka toisella panoksella säiliön ja pumpun pesu. Ei oikein syöttänyt kemikaalia, paitsi kun pumpulle puhalsi hiljaa kompuralla. Kutsuin huollon, joka kävi tänään. Mukava ja asiallinen huoltomies. Kemikaalipuolen paineanturi laski läpi.

Lisäksi hän havaitsi testauksessa, ettei aloitusanturi reagoinut kunnolla. Uusiksi meni kontrolliyksiköstä pari hapettunutta liukuyhdettä ja joku kela. Myös kompuran kalvot päätettiin vaihtaa samalla, kun ikää puhdistamolla on 11 vuotta, uusille on kuulemma 4v vaihtoväli. Panoslukema on nyt 5828.

Kuulin, jotta Uponorit sietävät pikkuvikoja eikä ilmoittele niistä, mutta vasta kun tulee isovika, niin saa vaihdella ajan hampaan syömiä osia. Kontrolliyksikön ruuveja on syytä avata ja voidella silloin tällöin, kun tuppaavat ruostumaan ja sitten on vaikeata. Minua varoiteltiin myös muurahaisista, jotka kontrolliyksikön ilmaputken kautta saattaa eksyä piirikortille. Nähtävästi pitää suolata puhdistamon ulkoreunat.

Sanoi myös alumiinikloridista, jotta joskus kauppiaat ovat tarjonneet sijalle halvempaa rautapohjaista kemikaalia, mikä reagoi alumiinikloridin kanssa tehden kovaa sementtiä ja sitten on pulma.

Kyselin prosessipuolen yläosan pesusta, kun olin sitä suihkutellut. On kuulemma ok ja hyvä tehdä silloin tällöin, kunhan ei päästä vettä kontrolliyksikköön. Toki siinä voi käydä jotakin, mutta todettiin, että karstan kerääminenkin saattaa aiheuttaa myös pulman.

Korona on vaikuttanut osien saantiin ja tässä mallissa ne ovat ihan speciaaleja.

Täytys saada jostain selville mitä osia nuo syövät. Täytyisi joskus tutustua tuo laitteen sisuksiin paremmin ja katsoa saako osia itse mistään. Ei nämä nyt mitään rakettitiedettä ole kun pääsis vaan kärryille tuosta toiminnasta.

Itseasiassa pitäisi käydä katsomassa vieläkö tuolle putsarilla kelpaa tuo kemikaali. Mistäs sitä tiedä vaikka tuossakin olisi jotain muutakin mätää. Pelas se ainakin hetken. :hmm:
 
Back
Ylös Bottom