0 56281 visningar

10 svar

Toppslätskivling?

Mikael, Finland

22 sep 2015 kl. 18:13

Dessa svampar växte massvis på en gräsmatta vid en servicestation i närheten där jag bor. Jag uppmärksammade dem då några unga killar gick omkring på gräsmattan och plockade dem i små påsar de hade med. Är svampen Toppslätskivling, Psilocybe semilanceata, eller plockade killarna något annat oätbart? Längden var 4-5 cm och 1 cm i diameter.

0

MattiasA

22 sep 2015 kl. 18:20

Det är åtminstone två olika svamparter på dina bilder.

0

pontus

22 sep 2015 kl. 18:22

nej det är inte toppslätskivlingar om dem växte på en gräsmatta. det händer ytterst sällan. det var med stor sannolikhet spindel slätskivling som är giftig och lätt blir misstagen for toppis

på markering numer ett ser du att det inte är en toppis for den saknar det lila kottet en toppis har.

på markering nummer tre ser du att det inte är en toppis for den saknar “vårtan” längst upp

markering nummer två kan mycket väl vara en toppis då den har båda lila kott samt vårta

0

Mikael, Finland

22 sep 2015 kl. 18:53

Tack för svaret! Helt klart är det två olika svampsorter på min bild. Killarna kommer säkert att bli besvikna då de väl testar dem. :-)

Jag tyckte också att svamparna var för korta (5-6 cm) för att vara Toppslätskivling, enligt de bilder jag snabbt kolllade upp på nätet.

Här är en bild till.

0

pontus

22 sep 2015 kl. 19:23

svampen i mitten på sista bilden ÄR en toppis.
nja toppisar kan variera i storlek allt från 2 cm till upp emot 8 - 9 cm

källa: jag har plockat toppisar regelbundet i 8 år shh

0

Mikael, Finland

22 sep 2015 kl. 19:30

De här svamparna var mycket små, så det kan ha varit unga exemplar som inte ännu utvecklat karakteristiken. Jag tror jag skall låta dem växa några dagar för att se om jag skulle få bättre foton då, om nu inte ungdomarna finkammat gräsmattan innan dess. Det växte en massa andra svampar på gräsmattan också. T.ex. grå bläcksvamp.

0

Mikael, Finland

24 sep 2015 kl. 21:25

Nu har jag tagit några bilder till. Vad tror ni experter. Är det Toppslätskivling?

0

Markus

5 okt 2015 kl. 17:08

JA!! TOPPSLäTSKiVLING

0

fröken frö

1 nov 2015 kl. 04:48

det är hälsokost

0

Novis

14 okt 2017 kl. 15:43

I Stockholms skärgård, mossa i tallskog.

0

Novis

15 okt 2017 kl. 14:58

Stockholm skärgård. Tallskog

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?